Lojistik dünyasındaki son gelişmeler, güncel bilgiler ve sektörel duyurular.
E-ihracat, sınırları aşan ticaretin yeni normu haline gelirken, küresel pazar 2024 yılında 1245 milyar ABD doları değerine ulaştı ve 2031 yılına kadar yıllık %18,7'lik bileşik büyüme oranıyla 4574 milyar ABD dolarına ulaşması bekleniyor. Bu baş döndürücü büyüme, özellikle Türk KOBİ'leri için keşfedilmeyi bekleyen sayısız fırsat barındırıyor.
Devamını OkuE-ihracat, sınırları aşan ticaretin yeni normu haline gelirken, küresel pazar 2024 yılında 1245 milyar ABD doları değerine ulaştı ve 2031 yılına kadar yıllık %18,7'lik bileşik büyüme oranıyla 4574 milyar ABD dolarına ulaşması bekleniyor. Bu baş döndürücü büyüme, özellikle Türk KOBİ'leri için keşfedilmeyi bekleyen sayısız fırsat barındırıyor. Peki, bu dinamik pazarda hangi trendler öne çıkıyor ve Türkiye bu trendlerden nasıl faydalanabilir?
2024 ve 2025 yıllarına damgasını vuran temel e-ihracat trendleri, teknoloji ve tüketici beklentilerindeki değişimlerle şekilleniyor.
Bu küresel trendler ışığında, Türk işletmeleri için pek çok potansiyel alan beliriyor.
Pazaryerlerinin, sınır ötesi e-ticaret satışlarının %88,2'sini oluşturması, çoğu Türk KOBİ'si için e-ihracata en hızlı giriş yolunun bu mevcut platformlar üzerinden olduğunu gösteriyor. Sıfırdan uluslararası marka bilinirliği ve doğrudan trafik oluşturmak yerine Amazon, Alibaba ve özellikle el sanatları gibi niş ürünler için Etsy gibi platformlar, KOBİ'lerin başlangıçta ürün ve tedarik süreçlerine odaklanmalarını sağlar. Trendyol'un Alibaba ile yaptığı ortaklık da Türk ürünlerinin e-ihracatını artırmayı hedeflemektedir.
Ayrıca, "Çin'den riskten arındırma" ve "tedarik zinciri yeniden düzenlemeleri" gibi küresel tedarik zinciri kaymaları, Türkiye için stratejik bir fırsat penceresi sunmaktadır. İmalat yetenekleri ve Avrupa ile Orta Doğu'ya coğrafi yakınlığı sayesinde Türkiye, bu değişimden faydalanabilecek önemli bir adaydır. Bu durum, özellikle güvenilirlik, kalite ve kilit Batı pazarlarına daha hızlı sevkiyat vurgusu yapabilen Türk e-ihracatçıları için rekabet avantajı anlamına gelmektedir.
Aşağıdaki tablo, küresel e-ihracatta öne çıkan bazı ürün kategorilerini ve Türkiye'nin bu alanlardaki potansiyelini özetlemektedir:
| Kategori | Küresel Trend Tetikleyicisi | Türk E-İhracatçıları İçin Potansiyel |
|---|---|---|
| Yüksek Teknoloji (Çipler, YZ ilişkili) | YZ gelişmeleri, pandemi sonrası talep | Niş bileşenler, yazılımlar, EV parçaları |
| Sürdürülebilir Giyim | Tüketici talebi, eko-regülasyonlar | Güçlü tekstil tabanı, organik pamuk, yenilikçi elyaflar |
| Tüketici Elektroniği (Mobil, Akıllı Ev) | Mobil ticaret, IoT büyümesi | Montaj, aksesuarlar, yerelleştirilmiş yazılımlar |
| Sağlık ve Zindelik Ürünleri | Artan sağlık bilinci | Doğal/bitkisel ürünler, tıbbi cihazlar (evde teşhis) |
| Kişiselleştirilmiş Ürünler | Sosyal ticaret, benzersiz talep | El sanatları, Etsy gibi platformlar aracılığıyla özel giyim/eşyalar |
Küresel e-ihracat pazarı, dinamik yapısı ve sürekli büyüyen hacmiyle Türk işletmeleri için önemli fırsatlar sunmaktadır. Yüksek teknolojiden sürdürülebilir ürünlere kadar geniş bir yelpazede talebin arttığı bu dönemde, Türkiye'nin mevcut güçlerini ve gelişen yeteneklerini doğru stratejilerle birleştirmesi, uluslararası pazarda kalıcı bir yer edinmesini sağlayacaktır. Özellikle pazaryerlerini etkin kullanmak ve küresel tedarik zincirindeki değişimleri avantaja çevirmek, bu yolculukta kilit rol oynayacaktır.
Türkiye’de gümrükleme işlemleri, 1999’da yürürlüğe giren 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile kağıt tabanlı sistemden başlayan dijitalleşme adımlarını; 2012’de “Tek Pencere” genelgesiyle entegrasyonu; 2021’den itibaren Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü (YYS) ile hız ve güvenlik odaklı kolaylıkları; ve 2024–2025 döneminde güncellenen gümrük vergisi oranlarıyla desteklenen düzenleyici yenilikleri kapsayacak şekilde evriliyor. Bu yazıda, tarihsel dönüm noktaları ve son dönemde hayat bulan güncellemeleri ele alıyoruz.
Devamını OkuTürkiye’de gümrükleme işlemleri, 1999’da yürürlüğe giren 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile kağıt tabanlı sistemden başlayan dijitalleşme adımlarını; 2012’de “Tek Pencere” genelgesiyle entegrasyonu; 2021’den itibaren Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü (YYS) ile hız ve güvenlik odaklı kolaylıkları; ve 2024–2025 döneminde güncellenen gümrük vergisi oranlarıyla desteklenen düzenleyici yenilikleri kapsayacak şekilde evriliyor. Bu yazıda, tarihsel dönüm noktaları ve son dönemde hayat bulan güncellemeleri ele alıyoruz.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın 2024 Performans Programı’na göre, Tek Pencere sistemi kara ve demiryolu gümrük idarelerinin tamamına yayılarak tüm izin ve onay belgeleri tek elektronik platformdan yönetiliyor. Böylece evrak kontrolleri %40’a varan oranlarda hız kazanırken, ihracat ve ithalat süreçlerindeki bekleme süreleri gözle görülür biçimde kısaldı.
2021’den beri uygulanan YYS programı, güvenilir firmalara “Yetkilendirilmiş Yükümlü Sertifikası” vererek öncelikli işlem, düşük teminat ve yerinde gümrükleme gibi avantajlar sağlıyor. 2025 Performans Programı kapsamında, YYS’li firmaların yerinde gümrükleme yetkileri ve BİLGE entegrasyonuyla beyan süreleri daha da kısaltılacak.
Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın 5 Temmuz 2024 tarihli Karar Sayısı 8724 ile çanta, deri ürünleri ve ayakkabı gibi kalemlerde ilave gümrük vergisi oranları güncellendi. Amaç, yüksek katma değerli yerli üretimi teşvik etmek ve haksız ithalat baskısını azaltmak olarak açıklandı.
Küreselleşme ile birlikte karmaşıklaşan tedarik zincirleri, tarihsel krizler ve son yıllarda yaşanan aksamalarla defalarca sınandı. 1973 Petrol Krizi’nden Mart 2021’deki Süveyş Kanalı tıkanıklığına; COVID-19’un yol açtığı yarı iletken sıkıntısından Rusya–Ukrayna Savaşı’nın yansımalarına kadar yaşananlar, tedarik zincirinin ne denli kırılgan olabileceğini gösterdi. Bu yazıda hem geçmişin önemli dönüm noktalarına hem de 2024–25 dönemindeki yeni zorluklara ve gelecek için çıkarımlara odaklanıyoruz.
Devamını OkuKüreselleşme ile birlikte karmaşıklaşan tedarik zincirleri, tarihsel krizler ve son yıllarda yaşanan aksamalarla defalarca sınandı. 1973 Petrol Krizi’nden Mart 2021’deki Süveyş Kanalı tıkanıklığına; COVID-19’un yol açtığı yarı iletken sıkıntısından Rusya–Ukrayna Savaşı’nın yansımalarına kadar yaşananlar, tedarik zincirinin ne denli kırılgan olabileceğini gösterdi. Bu yazıda hem geçmişin önemli dönüm noktalarına hem de 2024–25 dönemindeki yeni zorluklara ve gelecek için çıkarımlara odaklanıyoruz.
1973 Petrol Krizi, Orta Doğu’daki OPEC üyelerinin Batı’ya petrol ihracatını durdurmasıyla patlak verdi. Fiyatların dört katına çıkması, hem sanayi üretimini hem de ulaştırma maliyetlerini ciddi şekilde artırarak küresel ekonomik durgunluğa zemin hazırladı.
Mart 2021’de Ever Given gemisinin karaya oturması, Süveyş Kanalı’nı altı gün boyunca kapattı. Günde 9,6 milyar dolarlık yükün gecikmesine neden olan bu olay, deniz taşımacılığının ne denli kritik olduğunu ve alternatif rota esnekliğinin önemini gözler önüne serdi.
2020–2023 arasında artan elektronik ve otomotiv talebi, pandeminin getirdiği üretim duraksamalarıyla birleşince yarı iletken çip kıtlığı ortaya çıktı. Otomotiv sanayii, aylık üretim kapasitesinin %20–30’unu kaybetti, tedarik zinciri planlamaları tamamen yeniden şekillendi.
Şubat 2022’de başlayan savaş, başta tarım ürünleri, enerji ve kritik mineraller olmak üzere pek çok tedarik hattını sekteye uğrattı. Bu durum, küresel gıda fiyatlarının %30’a varan oranlarda artmasına ve enflasyon baskılarının güçlenmesine yol açtı.
Avrupa Yeşil Mutabakatı hedefleri doğrultusunda Türk lojistik firmaları, karbon emisyonlarını azaltmak ve sürdürülebilir taşımacılık çözümleri geliştirmek için yatırımlarını artırıyor.
Devamını OkuSürdürülebilirlik, 1987’deki Brundtland Raporu ile tanımlanmasından bu yana çevresel, ekonomik ve sosyal boyutlarıyla küresel gündemin merkezinde yer aldı. Paris Anlaşması’ndan COP28’e; AB CSRD’den ABD Enflasyon Azaltma Yasası’na kadar uzanan süreçleri ve 2024–2025 dönemindeki en önemli gelişmeleri ele alıyoruz.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, karayolu taşımacılığı sektörünü düzenleyen yönetmelikte bazı değişiklikler yapmaya hazırlanıyor. Sektör temsilcilerinin görüşleri alınıyor.
Devamını OkuTürkiye’nin lojistik ve taşımacılık alanındaki yasal çerçevesi, 1987’den başlayıp günümüze uzanan pek çok önemli düzenleme ve güncellemeyle şekillendi. Son olarak Mayıs 2024’te Karayolu Taşıma Yönetmeliği’ndeki değişiklikler yürürlüğe girdi, 3 Eylül 2024’te ADR genelgesi yenilendi ve kasım 2023’ten bu yana Lojistik Merkezler Yönetmelik Taslağı ile Kanun Tasarısı hazırlıkları gündemde. Bu yazıda hem tarihsel gelişmeleri hem de son dönemde ortaya çıkan yenilikleri inceliyoruz.
31 Mayıs 2024 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 32562 sayılı yönetmelik ile:
Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü’nün 2024/2 sayılı Genelgesi ile:
Türk teknoloji şirketleri, lojistik firmaları için yapay zeka tabanlı rota optimizasyon yazılımları geliştiriyor. Bu çözümler yakıt tasarrufu ve zaman verimliliği sağlıyor.
Devamını OkuLojistik sektörü, Dijkstra’nın 1959’daki en kısa yol algoritmasından başlayıp günümüzde yapay zekâ, depo otomasyonu ve blockchain teknolojisiyle hızlanan dijital dönüşüm sürecinden geçiyor. 2023–2025 döneminde öne çıkan gelişmeleri ve geleceğe dair beklentileri inceliyoruz.
İlk rota planlama çalışmaları 1959’da Dijkstra algoritmasıyla başladı. Ancak gerçek zamanlı verilere dayalı, trafik ve yakıt tüketimini dikkate alan AI tabanlı çözümler, son beş yılda lojistik maliyetlerini %10–20 azalttı ve teslimat sürelerinde %15’e varan iyileşme sağladı.
2000’lerin başında devreye giren Depo Yönetim Sistemleri (WMS), 2010’larda akıllı konveyörler ve otomatik raflarla evrim geçirdi. 2023–2024’te Türkiye’de depo otomasyon pazarı, e-ticaret hacmindeki artış ve iş gücü maliyetlerinin yükselmesiyle hızla büyüyor.
2016–2018’de başlayan pilot blockchain uygulamaları, 2024’e gelindiğinde tedarik zincirinde izlenebilirliği %60’a varan oranda artırdı. Değişmez kayıt sistemi, mal hareketlerini tüm paydaşlara güvenle sunuyor.
Gelecek dönemde, depo ve filo yönetiminde dijital ikiz çözümleri ile gerçek dünyadaki varlıkların sanal modelleri oluşturulacak, büyük veri analitiği ve makine öğrenimiyle operasyonel verimlilik en üst düzeye taşınacak.
Milli Eğitim Bakanlığı ve sektör temsilcileri, lojistik meslek liselerinin müfredatını güncellemek ve öğrencilere staj imkanları sunmak için iş birliği yapıyor.
Devamını OkuTürkiye’de lojistik ve tedarik zinciri eğitimleri, 2005’te kurulan ilk meslek lisilerinden başlayarak üniversite bölümleri ve uzaktan sertifika programlarına kadar büyük bir dönüşüm geçirdi. Son yıllarda ise dijital platformlar ve sektör–eğitim iş birlikleriyle hız kazandı.
Milli Eğitim Bakanlığı ve özel sektör iş birlikleriyle.
Akademik eğitim kadar esnek sertifika programları da öne çıktı.
Çevrimiçi kongreler ve seminerler, dijital yetkinlikleri öne çıkarıyor.
Farklı taşıma modlarında kullanılan yaygın konteyner, ULD (Birim Yükleme Cihazı) ve treyler tipleri hakkında temel bilgiler.
Uluslararası deniz taşımacılığında en sık kullanılan konteyner tipleri ve yaklaşık iç ölçüleri:
| Konteyner Tipi | Açıklama | İç Uzunluk (m) | İç Genişlik (m) | İç Yükseklik (m) | Kapasite (m³) |
|---|---|---|---|---|---|
| Dry Container (DC) – 20′ | Standart Kuru Yük Konteyneri | 5.89 | 2.35 | 2.39 | 33.2 |
| Dry Container (DC) – 40′ | Standart Kuru Yük Konteyneri | 12.03 | 2.35 | 2.39 | 67.7 |
| High Cube (HC) – 40′ | Yüksek Hacimli Kuru Yük Konteyneri | 12.03 | 2.35 | 2.69 | 76.4 |
| Open Top (OT) – 20′ | Üstü Açık Konteyner | 5.89 | 2.35 | 2.35 | 31.5 |
| Open Top (OT) – 40′ | Üstü Açık Konteyner | 12.03 | 2.35 | 2.35 | 65.5 |
| Flat Rack (FR) – 20′ | Yanları ve Üstü Açık Platform | 5.70 | 2.40 | ~2.10-2.35 | Açık |
| Flat Rack (FR) – 40′ | Yanları ve Üstü Açık Platform | 11.80 | 2.40 | ~2.10-2.35 | Açık |
| Platform Container – 20′ | Sadece Tabanı Olan Konteyner | 5.90 | 2.40 | - | Açık |
| Platform Container – 40′ | Sadece Tabanı Olan Konteyner | 12.00 | 2.40 | - | Açık |
| Reefer Container (RF) – 20′ | Soğutuculu (Isı Kontrollü) Konteyner | 5.45 | 2.29 | 2.21 | 28.3 |
| Reefer Container (RF) – 40′ HC | Soğutuculu (Isı Kontrollü) Konteyner | 11.58 | 2.29 | 2.51 | 67.0 |
| Garments on Hangers (GOH) – 40′ / 40′ HC | Askılı Tekstil Taşımaya Uygun Konteyner | 12.03 | 2.35 | 2.39 / 2.69 | ~67-76 |
* Ölçüler ve kapasiteler üreticiye ve konteyner tipine göre küçük farklılıklar gösterebilir.
Hava kargo taşımacılığında kullanılan standart Birim Yükleme Cihazları (ULD) ve tipleri:
| Kod / Tip | Tür | Taban Ölçüsü (cm) | Yükseklik (cm) | Hacim (m³) |
|---|---|---|---|---|
| P1P / PAG | Palet | 318 x 224 | ~163 / ~244 / ~300 | ~10.8 - ~19.4 |
| P6P / PMC | Palet | 318 x 244 | ~163 / ~244 / ~300 | ~11.8 - ~21.2 |
| PGA | Palet (Ana Güverte) | 606 x 244 | ~244 / ~300 | ~33.6 - ~41.5 |
| LD3 / AKE / AVE | Konteyner (Alt Güverte) | 156 x 153 (taban) | 163 | ~4.2 - ~4.5 |
| LD9 / AAP | Konteyner (Alt Güverte) | 318 x 224 (taban) | 163 | ~10.8 |
| M1 / AMA | Konteyner (Ana Güverte) | 318 x 244 (taban) | 244 | ~18.0 |
* ULD ölçüleri ve hacimleri uçağın tipine ve ULD'nin spesifik modeline göre değişebilir.
Karayolu taşımacılığında kullanılan yaygın treyler (römork/dorse) tipleri:
Uluslararası ticaret terimleri (Incoterms), alıcı ve satıcı arasındaki sorumlulukları, riskleri ve maliyetlerin paylaşımını tanımlayan kurallardır. En son 2020 versiyonu yürürlüktedir.
| Terim | Açılımı | Açıklama | Sorumluluk Geçişi | Risk Geçişi |
|---|---|---|---|---|
| EXW | Ex Works | Satıcı ürünleri kendi tesisinde hazır eder. Tüm masraflar ve risk alıcıya aittir. | Satıcının tesisinde | Satıcının tesisinde |
| FCA | Free Carrier | Satıcı malları belirtilen yerde taşıyıcıya teslim eder. | Taşıyıcıya teslimde | Taşıyıcıya teslimde |
| FAS | Free Alongside Ship | Satıcı malları limanda gemi yanında teslim eder. | Gemi yanında | Gemi yanında |
| FOB | Free On Board | Satıcı malları gemiye yüklemekle sorumludur. | Gemiye yüklendiğinde | Gemiye yüklendiğinde |
| CFR | Cost and Freight | Satıcı navlun ücretini öder, risk gemiye yüklendiğinde alıcıya geçer. | Gemiye yüklendiğinde | Gemiye yüklendiğinde |
| CIF | Cost, Insurance, Freight | Satıcı navlun ve sigortayı öder, risk gemiye yüklendiğinde alıcıya geçer. | Gemiye yüklendiğinde | Gemiye yüklendiğinde |
| DAP | Delivered At Place | Satıcı belirlenen varış yerinde malları boşaltmadan teslim eder. | Varış yerinde | Varış yerinde |
| DPU | Delivered at Place Unloaded | Satıcı malları boşaltarak belirlenen varış yerinde teslim eder. | Varış yerinde boşaltılmış | Varış yerinde boşaltılmış |
| DDP | Delivered Duty Paid | Satıcı gümrük vergileri dahil tüm masrafları öder ve varış yerinde teslim eder. | Varış yerinde | Varış yerinde |
Karayolu taşımacılığında kullanılan temel terimler ve kısaltmalar aşağıda listelenmiştir.
| Terim | Açıklama |
|---|---|
| CMR (Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route) | Uluslararası karayolu taşımacılığı için kullanılan taşıma belgesidir. |
| TIR (Transport International Routier) | Uluslararası karayolu taşımacılığı anlamına gelir. Aynı zamanda TIR karnesi ile yapılan bir taşımacılık sistemidir. |
| TIR Karnesi | Gümrük mühürlü araçların, transit taşımacılıkta gümrük geçişlerini kolaylaştıran bir belgedir. |
| ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) | Tehlikeli maddelerin karayoluyla uluslararası taşımacılığına ilişkin Avrupa Anlaşması. |
| ATP (Agreement on the International Carriage of Perishable Foodstuffs) | Bozulabilir gıda maddelerinin uluslararası taşımacılığı ve bu taşımacılıkta kullanılacak özel araçlar hakkında anlaşma. |
| FTL (Full Truck Load) | Tam kamyon yükü. Aracın tamamının tek bir müşteriye ait olduğu yükleme şeklidir. |
| LTL (Less than Truck Load) | Parsiyel kamyon yükü. Bir aracı dolduramayacak kadar az miktarda yükü olan müşterilerin yüklerinin bir araya getirildiği taşıma şeklidir. |
| Sürücü Dinlenme Süresi | AETR (European Agreement Concerning the Work of Crews of Vehicles Engaged in International Road Transport) anlaşmasına göre, sürücülerin zorunlu dinlenme sürelerini düzenleyen kurallar. |
| Karayolu Taşıma Yetki Belgesi | Karayolu taşımacılığı yapacak firmaların alması gereken izin belgesi. |
| Römork | Motorlu araçla çekilen yük taşıyıcı. |
| Yarı Römork | Bir kısmı motorlu taşıtın üzerine oturan, taşıdığı yükün ve kendi ağırlığının bir kısmı motorlu araç tarafından taşınan araç. |
Deniz yolu taşımacılığında sıkça kullanılan terimler ve açıklamaları aşağıda listelenmiştir.
| Terim | Açıklama |
|---|---|
| B/L (Bill of Lading) | Konşimento. Deniz taşımacılığında taşınan yükü temsil eden, mülkiyet hakkı veren belgedir. |
| FCL (Full Container Load) | Tam konteyner yükü. Konteynerin tamamının tek bir müşteriye ait olduğu yükleme şeklidir. |
| LCL (Less than Container Load) | Parsiyel konteyner yükü. Bir konteyneri dolduramayacak kadar az miktarda yükü olan müşterilerin yüklerinin bir araya getirildiği taşıma şeklidir. |
| TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) | 20 feet'lik konteyner birimidir. Gemilerin kapasitesini belirtmek için kullanılır. |
| FEU (Forty-foot Equivalent Unit) | 40 feet'lik konteyner birimidir. |
| Demurrage | Konteyner gecikme bedeli. Konteynerin limanda boşaltıldıktan sonra belirli ücretsiz süre (free time) içinde teslim alınmaması durumunda ödenen ceza bedelidir. |
| Detention | Konteyner alıkoyma bedeli. Yükleyici tarafından konteynerin alınmasından boş olarak geri teslim edilmesine kadar geçen sürenin, serbest süreyi aşması durumunda ödenen ceza bedelidir. |
| THC (Terminal Handling Charge) | Terminal elleçleme ücreti. Limanda konteyner elleçleme maliyetidir. |
| BAF (Bunker Adjustment Factor) | Yakıt fiyat dalgalanmalarını dengelemek için navluna eklenen ek ücret. |
| ETA (Estimated Time of Arrival) | Tahmini varış zamanı. |
| ETD (Estimated Time of Departure) | Tahmini kalkış zamanı. |
| POL (Port of Loading) | Yükleme limanı. |
| POD (Port of Discharge) | Boşaltma limanı. |
| CFS (Container Freight Station) | Konteyner yük istasyonu. LCL yüklerinin toplandığı ve gruplandığı yerdir. |
Havayolu kargo taşımacılığında sıkça kullanılan terimler ve açıklamaları aşağıda listelenmiştir.
| Terim | Açıklama |
|---|---|
| AWB (Air Waybill) | Hava konşimentosu. Havayolu taşımacılığında kullanılan taşıma belgesidir. |
| MAWB (Master Air Waybill) | Ana havayolu konşimentosu. Havayolu şirketi tarafından düzenlenir. |
| HAWB (House Air Waybill) | Ara havayolu konşimentosu. Freight forwarder tarafından düzenlenir. |
| IATA (International Air Transport Association) | Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği. Havayolu şirketlerinin üye olduğu uluslararası ticari organizasyon. |
| ICAO (International Civil Aviation Organization) | Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü. BM'ye bağlı olarak faaliyet gösteren, uluslararası havacılık standartlarını belirleyen kuruluş. |
| DGR (Dangerous Goods Regulations) | Tehlikeli maddelerin havayoluyla taşınmasına ilişkin IATA düzenlemeleri. |
| ULD (Unit Load Device) | Birim yükleme cihazı. Havayolu kargolarını taşımak için kullanılan konteyner ve paletler. |
| FSC (Fuel Surcharge) | Yakıt fiyat artışlarına bağlı olarak havayolu şirketlerinin uyguladığı ek ücret. |
| SSC (Security Surcharge) | Güvenlik önlemleri için havayolu şirketlerinin uyguladığı ek ücret. |
| Volumetric Weight | Hacimsel ağırlık. Kargonun fiziksel ağırlığı ile hacimsel ağırlığı karşılaştırılır ve yüksek olan ücretlendirilir. Formül: Uzunluk x Genişlik x Yükseklik (cm) / 6000 |
| AOG (Aircraft On Ground) | Uçak yerde. Acil durumlarda uçak parçalarının öncelikli taşınmasını belirtmek için kullanılır. |
| POD (Proof of Delivery) | Teslimat kanıtı. Kargonun alıcıya teslim edildiğini gösteren belge. |
| ATA (Actual Time of Arrival) | Gerçek varış zamanı. |
| ATD (Actual Time of Departure) | Gerçek kalkış zamanı. |
IMDG (International Maritime Dangerous Goods) Code standardına göre tehlikeli maddelerin sınıflandırılması şu şekildedir:
| Sınıf | Tehlike Türü | Örnekler |
|---|---|---|
| Sınıf 1 | Patlayıcı Maddeler | Havai fişek, dinamit, mühimmat |
| Sınıf 2 | Gazlar | Aerosol, sıkıştırılmış gaz, LPG, doğal gaz |
| Sınıf 2.1 | Yanıcı Gazlar | Propan, bütan, hidrojen |
| Sınıf 2.2 | Yanıcı Olmayan, Zehirli Olmayan Gazlar | Karbondioksit, azot, helyum |
| Sınıf 2.3 | Zehirli Gazlar | Karbonmonoksit, klor gazı |
| Sınıf 3 | Yanıcı Sıvılar | Petrol, benzin, aseton |
| Sınıf 4.1 | Yanıcı Katılar | Kibrit, ateşli selüloid film |
| Sınıf 4.2 | Kendiliğinden Yanabilir Maddeler | Fosfor, kömür, yağlı pamuk |
| Sınıf 4.3 | Su ile Temas Ettiğinde Yanıcı Gaz Çıkaran Maddeler | Sodyum, kalsiyum, lityum |
| Sınıf 5.1 | Oksitleyici Maddeler | Amonyum nitrat, hidrojen peroksit |
| Sınıf 5.2 | Organik Peroksitler | MEKP, benzoil peroksit |
| Sınıf 6.1 | Zehirli Maddeler | Pestisitler, siyanür |
| Sınıf 6.2 | Bulaşıcı Maddeler | Biyolojik numuneler, tıbbi atıklar |
| Sınıf 7 | Radyoaktif Maddeler | Uranyum, plütonyum |
| Sınıf 8 | Aşındırıcı Maddeler | Sülfürik asit, kostik soda |
| Sınıf 9 | Çeşitli Tehlikeli Maddeler | Asbest, lityum piller, manyetik malzemeler |
Her tehlikeli madde, Birleşmiş Milletler (UN) tarafından verilen dört haneli bir UN numarası ile tanımlanır. Bu numara, maddenin uluslararası taşımacılıkta kolayca tanınmasını sağlar.
Örnek: UN1203 (Benzin), UN1830 (Sülfürik Asit), UN1950 (Aerosol)