Container image
Küresel E-İhracat Fırsatları
E-İhracat
15 Mayıs 2025~5 dk okuma

Küresel E-İhracat Pazarındaki Fırsatlar ve Türkiye İçin Potansiyel Alanlar

E-ihracat, sınırları aşan ticaretin yeni normu haline gelirken, küresel pazar 2024 yılında 1245 milyar ABD doları değerine ulaştı ve 2031 yılına kadar yıllık %18,7'lik bileşik büyüme oranıyla 4574 milyar ABD dolarına ulaşması bekleniyor. Bu baş döndürücü büyüme, özellikle Türk KOBİ'leri için keşfedilmeyi bekleyen sayısız fırsat barındırıyor.

Devamını Oku
Tek Pencere Sistemi
Gümrükleme
10 Nisan 2024 5 dk okuma

Gümrükleme Süreçlerinde Dijital Dönüşüm ve Yeni Düzenlemeler

Türkiye’de gümrükleme işlemleri, 1999’da yürürlüğe giren 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile kağıt tabanlı sistemden başlayan dijitalleşme adımlarını; 2012’de “Tek Pencere” genelgesiyle entegrasyonu; 2021’den itibaren Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü (YYS) ile hız ve güvenlik odaklı kolaylıkları; ve 2024–2025 döneminde güncellenen gümrük vergisi oranlarıyla desteklenen düzenleyici yenilikleri kapsayacak şekilde evriliyor. Bu yazıda, tarihsel dönüm noktaları ve son dönemde hayat bulan güncellemeleri ele alıyoruz.

Devamını Oku
Tedarik Zincirinin Kırılma Noktaları: Tarihsel Krizlerden Güncel Zorluklara
Tedarik Zinciri
12 Mayıs 2025 5 dk okuma

Tedarik Zincirinin Kırılma Noktaları: Tarihsel Krizlerden Güncel Zorluklara

Küreselleşme ile birlikte karmaşıklaşan tedarik zincirleri, tarihsel krizler ve son yıllarda yaşanan aksamalarla defalarca sınandı. 1973 Petrol Krizi’nden Mart 2021’deki Süveyş Kanalı tıkanıklığına; COVID-19’un yol açtığı yarı iletken sıkıntısından Rusya–Ukrayna Savaşı’nın yansımalarına kadar yaşananlar, tedarik zincirinin ne denli kırılgan olabileceğini gösterdi. Bu yazıda hem geçmişin önemli dönüm noktalarına hem de 2024–25 dönemindeki yeni zorluklara ve gelecek için çıkarımlara odaklanıyoruz.

Devamını Oku
Yeşil Lojistik
Sürdürülebilirlik
30 Nisan 2024 5 dk okuma

Lojistik Sektöründe Yeşil Mutabakat Uyum Çalışmaları Hız Kazandı

Avrupa Yeşil Mutabakatı hedefleri doğrultusunda Türk lojistik firmaları, karbon emisyonlarını azaltmak ve sürdürülebilir taşımacılık çözümleri geliştirmek için yatırımlarını artırıyor.

Devamını Oku
Karayolu Taşıma Yönetmeliği
Mevzuat
17 Nisan 2024 5 dk okuma

Karayolu Taşıma Yönetmeliği'nde Değişiklikler Yolda

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, karayolu taşımacılığı sektörünü düzenleyen yönetmelikte bazı değişiklikler yapmaya hazırlanıyor. Sektör temsilcilerinin görüşleri alınıyor.

Devamını Oku
Lojistikte Yapay Zeka
Teknoloji
25 Nisan 2024 6 dk okuma

Yapay Zeka Destekli Rota Optimizasyonu Lojistik Maliyetlerini Düşürüyor

Türk teknoloji şirketleri, lojistik firmaları için yapay zeka tabanlı rota optimizasyon yazılımları geliştiriyor. Bu çözümler yakıt tasarrufu ve zaman verimliliği sağlıyor.

Devamını Oku
Lojistik Meslek Liseleri
Eğitim
3 Mayıs 2024 4 dk okuma

Lojistik Sektörüne Nitelikli Eleman Yetiştirmek İçin Meslek Liselerine Destek

Milli Eğitim Bakanlığı ve sektör temsilcileri, lojistik meslek liselerinin müfredatını güncellemek ve öğrencilere staj imkanları sunmak için iş birliği yapıyor.

Devamını Oku

Taşıma Ekipmanları ve Ölçüleri

Farklı taşıma modlarında kullanılan yaygın konteyner, ULD (Birim Yükleme Cihazı) ve treyler tipleri hakkında temel bilgiler.

Deniz Yolu Konteynerleri

Uluslararası deniz taşımacılığında en sık kullanılan konteyner tipleri ve yaklaşık iç ölçüleri:

Konteyner Tipi Açıklama İç Uzunluk (m) İç Genişlik (m) İç Yükseklik (m) Kapasite (m³)
Dry Container (DC) – 20′Standart Kuru Yük Konteyneri5.892.352.3933.2
Dry Container (DC) – 40′Standart Kuru Yük Konteyneri12.032.352.3967.7
High Cube (HC) – 40′Yüksek Hacimli Kuru Yük Konteyneri12.032.352.6976.4
Open Top (OT) – 20′Üstü Açık Konteyner5.892.352.3531.5
Open Top (OT) – 40′Üstü Açık Konteyner12.032.352.3565.5
Flat Rack (FR) – 20′Yanları ve Üstü Açık Platform5.702.40~2.10-2.35Açık
Flat Rack (FR) – 40′Yanları ve Üstü Açık Platform11.802.40~2.10-2.35Açık
Platform Container – 20′Sadece Tabanı Olan Konteyner5.902.40-Açık
Platform Container – 40′Sadece Tabanı Olan Konteyner12.002.40-Açık
Reefer Container (RF) – 20′Soğutuculu (Isı Kontrollü) Konteyner5.452.292.2128.3
Reefer Container (RF) – 40′ HCSoğutuculu (Isı Kontrollü) Konteyner11.582.292.5167.0
Garments on Hangers (GOH) – 40′ / 40′ HCAskılı Tekstil Taşımaya Uygun Konteyner12.032.352.39 / 2.69~67-76

* Ölçüler ve kapasiteler üreticiye ve konteyner tipine göre küçük farklılıklar gösterebilir.

Hava Yolu Konteynerleri (ULDs)

Hava kargo taşımacılığında kullanılan standart Birim Yükleme Cihazları (ULD) ve tipleri:

Kod / Tip Tür Taban Ölçüsü (cm) Yükseklik (cm) Hacim (m³)
P1P / PAG Palet 318 x 224 ~163 / ~244 / ~300 ~10.8 - ~19.4
P6P / PMC Palet 318 x 244 ~163 / ~244 / ~300 ~11.8 - ~21.2
PGA Palet (Ana Güverte) 606 x 244 ~244 / ~300 ~33.6 - ~41.5
LD3 / AKE / AVE Konteyner (Alt Güverte) 156 x 153 (taban) 163 ~4.2 - ~4.5
LD9 / AAP Konteyner (Alt Güverte) 318 x 224 (taban) 163 ~10.8
M1 / AMA Konteyner (Ana Güverte) 318 x 244 (taban) 244 ~18.0

* ULD ölçüleri ve hacimleri uçağın tipine ve ULD'nin spesifik modeline göre değişebilir.

Kara Yolu Treyler Tipleri

Karayolu taşımacılığında kullanılan yaygın treyler (römork/dorse) tipleri:

  • Box Trailer (Kasa Treyler): Kapalı kasa, genel kargo taşımacılığı için standart.
  • Curtain Trailer (Perdeli Treyler): Yanları branda ile kaplı, yandan yüklemeye uygun.
  • Mega Trailer: İç yüksekliği daha fazla olan (genellikle 3m), hacimli yükler için uygun treyler.
  • Open Trailer (Açık Treyler / Sal Kasa): Üstü ve yanları açık, genellikle ağır veya gabari dışı yükler için.
  • Reefer Trailer (Frigorifik Treyler): Isı kontrollü, soğuk zincir ürünleri için.
  • Tarpaulin Trailer (Tenteli Treyler): Üstü ve yanları branda ile kaplı, genellikle perdeli treyler ile benzer kullanıma sahip.

Incoterms

Uluslararası ticaret terimleri (Incoterms), alıcı ve satıcı arasındaki sorumlulukları, riskleri ve maliyetlerin paylaşımını tanımlayan kurallardır. En son 2020 versiyonu yürürlüktedir.

Terim Açılımı Açıklama Sorumluluk Geçişi Risk Geçişi
EXW Ex Works Satıcı ürünleri kendi tesisinde hazır eder. Tüm masraflar ve risk alıcıya aittir. Satıcının tesisinde Satıcının tesisinde
FCA Free Carrier Satıcı malları belirtilen yerde taşıyıcıya teslim eder. Taşıyıcıya teslimde Taşıyıcıya teslimde
FAS Free Alongside Ship Satıcı malları limanda gemi yanında teslim eder. Gemi yanında Gemi yanında
FOB Free On Board Satıcı malları gemiye yüklemekle sorumludur. Gemiye yüklendiğinde Gemiye yüklendiğinde
CFR Cost and Freight Satıcı navlun ücretini öder, risk gemiye yüklendiğinde alıcıya geçer. Gemiye yüklendiğinde Gemiye yüklendiğinde
CIF Cost, Insurance, Freight Satıcı navlun ve sigortayı öder, risk gemiye yüklendiğinde alıcıya geçer. Gemiye yüklendiğinde Gemiye yüklendiğinde
DAP Delivered At Place Satıcı belirlenen varış yerinde malları boşaltmadan teslim eder. Varış yerinde Varış yerinde
DPU Delivered at Place Unloaded Satıcı malları boşaltarak belirlenen varış yerinde teslim eder. Varış yerinde boşaltılmış Varış yerinde boşaltılmış
DDP Delivered Duty Paid Satıcı gümrük vergileri dahil tüm masrafları öder ve varış yerinde teslim eder. Varış yerinde Varış yerinde

Karayolu Terimleri

Karayolu taşımacılığında kullanılan temel terimler ve kısaltmalar aşağıda listelenmiştir.

Terim Açıklama
CMR (Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route) Uluslararası karayolu taşımacılığı için kullanılan taşıma belgesidir.
TIR (Transport International Routier) Uluslararası karayolu taşımacılığı anlamına gelir. Aynı zamanda TIR karnesi ile yapılan bir taşımacılık sistemidir.
TIR Karnesi Gümrük mühürlü araçların, transit taşımacılıkta gümrük geçişlerini kolaylaştıran bir belgedir.
ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) Tehlikeli maddelerin karayoluyla uluslararası taşımacılığına ilişkin Avrupa Anlaşması.
ATP (Agreement on the International Carriage of Perishable Foodstuffs) Bozulabilir gıda maddelerinin uluslararası taşımacılığı ve bu taşımacılıkta kullanılacak özel araçlar hakkında anlaşma.
FTL (Full Truck Load) Tam kamyon yükü. Aracın tamamının tek bir müşteriye ait olduğu yükleme şeklidir.
LTL (Less than Truck Load) Parsiyel kamyon yükü. Bir aracı dolduramayacak kadar az miktarda yükü olan müşterilerin yüklerinin bir araya getirildiği taşıma şeklidir.
Sürücü Dinlenme Süresi AETR (European Agreement Concerning the Work of Crews of Vehicles Engaged in International Road Transport) anlaşmasına göre, sürücülerin zorunlu dinlenme sürelerini düzenleyen kurallar.
Karayolu Taşıma Yetki Belgesi Karayolu taşımacılığı yapacak firmaların alması gereken izin belgesi.
Römork Motorlu araçla çekilen yük taşıyıcı.
Yarı Römork Bir kısmı motorlu taşıtın üzerine oturan, taşıdığı yükün ve kendi ağırlığının bir kısmı motorlu araç tarafından taşınan araç.

Deniz Yolu Terimleri

Deniz yolu taşımacılığında sıkça kullanılan terimler ve açıklamaları aşağıda listelenmiştir.

Terim Açıklama
B/L (Bill of Lading) Konşimento. Deniz taşımacılığında taşınan yükü temsil eden, mülkiyet hakkı veren belgedir.
FCL (Full Container Load) Tam konteyner yükü. Konteynerin tamamının tek bir müşteriye ait olduğu yükleme şeklidir.
LCL (Less than Container Load) Parsiyel konteyner yükü. Bir konteyneri dolduramayacak kadar az miktarda yükü olan müşterilerin yüklerinin bir araya getirildiği taşıma şeklidir.
TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) 20 feet'lik konteyner birimidir. Gemilerin kapasitesini belirtmek için kullanılır.
FEU (Forty-foot Equivalent Unit) 40 feet'lik konteyner birimidir.
Demurrage Konteyner gecikme bedeli. Konteynerin limanda boşaltıldıktan sonra belirli ücretsiz süre (free time) içinde teslim alınmaması durumunda ödenen ceza bedelidir.
Detention Konteyner alıkoyma bedeli. Yükleyici tarafından konteynerin alınmasından boş olarak geri teslim edilmesine kadar geçen sürenin, serbest süreyi aşması durumunda ödenen ceza bedelidir.
THC (Terminal Handling Charge) Terminal elleçleme ücreti. Limanda konteyner elleçleme maliyetidir.
BAF (Bunker Adjustment Factor) Yakıt fiyat dalgalanmalarını dengelemek için navluna eklenen ek ücret.
ETA (Estimated Time of Arrival) Tahmini varış zamanı.
ETD (Estimated Time of Departure) Tahmini kalkış zamanı.
POL (Port of Loading) Yükleme limanı.
POD (Port of Discharge) Boşaltma limanı.
CFS (Container Freight Station) Konteyner yük istasyonu. LCL yüklerinin toplandığı ve gruplandığı yerdir.

Havayolu Terimleri

Havayolu kargo taşımacılığında sıkça kullanılan terimler ve açıklamaları aşağıda listelenmiştir.

Terim Açıklama
AWB (Air Waybill) Hava konşimentosu. Havayolu taşımacılığında kullanılan taşıma belgesidir.
MAWB (Master Air Waybill) Ana havayolu konşimentosu. Havayolu şirketi tarafından düzenlenir.
HAWB (House Air Waybill) Ara havayolu konşimentosu. Freight forwarder tarafından düzenlenir.
IATA (International Air Transport Association) Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği. Havayolu şirketlerinin üye olduğu uluslararası ticari organizasyon.
ICAO (International Civil Aviation Organization) Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü. BM'ye bağlı olarak faaliyet gösteren, uluslararası havacılık standartlarını belirleyen kuruluş.
DGR (Dangerous Goods Regulations) Tehlikeli maddelerin havayoluyla taşınmasına ilişkin IATA düzenlemeleri.
ULD (Unit Load Device) Birim yükleme cihazı. Havayolu kargolarını taşımak için kullanılan konteyner ve paletler.
FSC (Fuel Surcharge) Yakıt fiyat artışlarına bağlı olarak havayolu şirketlerinin uyguladığı ek ücret.
SSC (Security Surcharge) Güvenlik önlemleri için havayolu şirketlerinin uyguladığı ek ücret.
Volumetric Weight Hacimsel ağırlık. Kargonun fiziksel ağırlığı ile hacimsel ağırlığı karşılaştırılır ve yüksek olan ücretlendirilir. Formül: Uzunluk x Genişlik x Yükseklik (cm) / 6000
AOG (Aircraft On Ground) Uçak yerde. Acil durumlarda uçak parçalarının öncelikli taşınmasını belirtmek için kullanılır.
POD (Proof of Delivery) Teslimat kanıtı. Kargonun alıcıya teslim edildiğini gösteren belge.
ATA (Actual Time of Arrival) Gerçek varış zamanı.
ATD (Actual Time of Departure) Gerçek kalkış zamanı.

Tehlikeli Madde Kodları

IMDG (International Maritime Dangerous Goods) Code standardına göre tehlikeli maddelerin sınıflandırılması şu şekildedir:

Sınıf Tehlike Türü Örnekler
Sınıf 1 Patlayıcı Maddeler Havai fişek, dinamit, mühimmat
Sınıf 2 Gazlar Aerosol, sıkıştırılmış gaz, LPG, doğal gaz
Sınıf 2.1 Yanıcı Gazlar Propan, bütan, hidrojen
Sınıf 2.2 Yanıcı Olmayan, Zehirli Olmayan Gazlar Karbondioksit, azot, helyum
Sınıf 2.3 Zehirli Gazlar Karbonmonoksit, klor gazı
Sınıf 3 Yanıcı Sıvılar Petrol, benzin, aseton
Sınıf 4.1 Yanıcı Katılar Kibrit, ateşli selüloid film
Sınıf 4.2 Kendiliğinden Yanabilir Maddeler Fosfor, kömür, yağlı pamuk
Sınıf 4.3 Su ile Temas Ettiğinde Yanıcı Gaz Çıkaran Maddeler Sodyum, kalsiyum, lityum
Sınıf 5.1 Oksitleyici Maddeler Amonyum nitrat, hidrojen peroksit
Sınıf 5.2 Organik Peroksitler MEKP, benzoil peroksit
Sınıf 6.1 Zehirli Maddeler Pestisitler, siyanür
Sınıf 6.2 Bulaşıcı Maddeler Biyolojik numuneler, tıbbi atıklar
Sınıf 7 Radyoaktif Maddeler Uranyum, plütonyum
Sınıf 8 Aşındırıcı Maddeler Sülfürik asit, kostik soda
Sınıf 9 Çeşitli Tehlikeli Maddeler Asbest, lityum piller, manyetik malzemeler

UN Numaraları

Her tehlikeli madde, Birleşmiş Milletler (UN) tarafından verilen dört haneli bir UN numarası ile tanımlanır. Bu numara, maddenin uluslararası taşımacılıkta kolayca tanınmasını sağlar.

Örnek: UN1203 (Benzin), UN1830 (Sülfürik Asit), UN1950 (Aerosol)

5-10 dk okuma
Paylaş: